Πέμπτη, 19 Δεκεμβρίου 2013

FRANK ZAPPA: Οτιδήποτε, οπουδήποτε, οποτεδήποτε, για κανέναν απολύτως λόγο!



«Οτιδήποτε, οπουδήποτε, οποτεδήποτε, για κανέναν απολύτως λόγο….»
Αυτή ήταν η βασική αρχή της ζωής ενός Τοξότη με ωροσκόπο Τοξότη και Ερμή και Αφροδίτη στον Τοξότη που άκουγε στο όνομα “Frank Vincent Zappa” και υπήρξε ένας πολύ χαρακτηριστικός εκπρόσωπος του ζωδίου, αφού δεν ήταν μόνο γνωστός για την ικανότητα και την ταχύτητά του στην ηλεκτρική κιθάρα, αλλά και για τον τεράστιο όγκο του έργου του.
Ενός έργου που ξέφυγε κατά πολύ από τα στενά πλαίσια της ροκ, εξερευνώντας το χώρο της Jazz αλλά και της ηλεκτρονικής μουσικής με ένα καταιγιστικό ρυθμό ιδεών, που ακούραστα διαδέχονταν η μια την άλλη στην αχανή δισκογραφία του.
Άλλωστε από τα παιδικά του χρόνια είχε δεχτεί πολλές και διαφορετικές επιρροές που εκτείνονταν από “Avant garde” συνθέτες –όπως ο “Edgar Varese”-, μέχρι τον “Stravinsky” και τις μπάντες του “Rhythm and blues”.
Η Σελήνη του στην Παρθένο σε σύνοδο με τον Ποσειδώνα, του έδινε την απαραίτητη καλλιτεχνική ευαισθησία και το τρίγωνό της με τον Ουρανό τη συνεχή καινοτομία στην έμπνευση. 
Σε συνδυασμό με τη σύνοδο Δία - Κρόνου στον 5ο οίκο, η κριτική της διάθεση περνούσε μέσα από την τέχνη του και έπαιρνε τη μορφή της κοινωνικοπολιτικής σάτιρας, αφού ο πλανητικός αυτός συνδυασμός δεν θα μπορούσε ποτέ να μείνει μόνο στη μουσική, αδιαφορώντας για τις ιδεολογικές της προεκτάσεις.
Με τον Ερμή του σε ενάμισι τετράγωνο με τον Πλούτωνα και την αντίθεση του Άρη από τον Σκορπιό με τον Ουρανό, δε δίσταζε να γίνει καυστικός και επιθετικός αρκετές φορές, προκαλώντας με το μαύρο χιούμορ, τον ανελέητο σαρκασμό του και την καυστική πολιτική του σάτιρα. 
Ειδικά αυτή η όψη του Άρη, πιθανότατα να ευθύνεται για το συμβάν στο «Montreux», όπου ένα βεγγαλικό κατά τη διάρκεια της συναυλίας του, έγινε η αιτία για μια τεράστια καταστροφή και η αφορμή για τη συγγραφή από τους «Deep Purple» του “Smoke on the water”, καθώς οι τελευταίοι έβλεπαν το τεράστιο σύννεφο καπνού να αιωρείται πάνω από τη λίμνη της Γενεύης.
Σ’ αυτόν οφείλεται ο όρος «freak out», που μέχρι σήμερα υποδηλώνει την διάθεση φυγής από το αποπνικτικό κατεστημένο και ήταν ο τίτλος του πρώτου του δίσκου με το συγκρότημά του τους «Mothers», δηλαδή της πρώτης επαφής του Zappa με το ανυποψίαστο κοινό του!
Το 1985 η καταγγελία του στην Επιτροπή Εμπορίου κατά της PMRC, μιας οργάνωσης λογοκρισίας μουσικής που είχε ιδρύσει η σύζυγος του Al Gore μαζί με τις συζύγους άλλων πολιτικών, τέλειωνε με τα εξής λόγια: «…Σ’ αυτό το πλαίσιο, τα αιτήματα του PMRC, ισοδυναμούν στην αντιμετώπιση της πιτυρίδας δι αποκεφαλισμού».
«Απολαμβάνω να προσβάλλω ανθρώπους, που απολαμβάνουν να προσβάλλονται» έγραψε αργότερα στην αυτοβιογραφία του, επιβεβαιώνοντας για άλλη μια φορά με πόση τέχνη ακροβατούσε ανάμεσα στη μεγαλοφυία και τη σχιζοφρένεια. 
Η επιρροή του στην αστρολογία των μουσικών εξακολουθεί να είναι μεγάλη, αφού όπως στους αρχαίους Ελληνικούς μύθους ο μεγάλος αυτός μουσικός μετά τον πρόωρο θάνατό του, έγινε αστέρι στον ουρανό χαρίζοντας τ’ όνομά του στον αστεροειδή 3834 Zappafrank!!!

Θανάσης Ματσώτας