Τρίτη, 18 Ιουνίου 2013

Η Ιστορία του μαγιό με αστρολογικό δείκτη προστασίας


Από τις αρχαίες Ελληνικές και Ρωμαϊκές τοιχογραφίες, μέχρι τις σύγχρονες πλαζ, όπου κατά τα Αμερικάνικα πρότυπα το κολύμπι έχει μετατραπεί σε οργανωμένη διασκέδαση με τους δικούς της κώδικες συμπεριφοράς και κανόνες, έχουν περάσει πολλά χρόνια. Η… λουτρική περιβολή βεβαίως έχει τον πρώτο λόγο στη μαζική αυτή κοινωνική εκδήλωση. Έχει αλλάξει όμως κάτι επί της ουσίας ή ανακυκλώνονται οι ίδιες σχεδιαστικές ιδέες ανάλογα με την ηθικολογία της κάθε εποχής? Τελικά αυτό που αλλάζει σίγουρα, είναι τα υλικά κατασκευής. Είτε πρόκειται για τα βαρίδια που έβαζαν οι γυναίκες για να μην επιπλέουν τα φορέματα που χρησιμοποιούσαν αντί για μαγιό, είτε πρόκειται για το fatskin, το νέο υλικό που βασισμένο στο πρότυπο του δέρματος του καρχαρία, ήρθε για να φέρει την επανάσταση στις πισίνες και να ισοπεδώσει τα παγκόσμια ρεκόρ. Μαγιό προσανατολισμένα στην ηλιοθεραπεία και την ομορφιά αλλά και μαγιό προσανατολισμένα στην λειτουργικότητά τους στο νερό. Η ουσιαστική όμως διαφορά με το παρελθόν, είναι ότι σήμερα υπάρχουν τα πάντα και φοριούνται τα πάντα!

1940:  Από το 1909 που συλλαμβάνεται η Annette Kellerman επειδή φορούσε ολόσωμο μαγιό έχουν περάσει περίπου τρεις ολόκληρες δεκαετίες. Άλλωστε από την επόμενη κιόλας σαιζόν της σύλληψης πολλά νέα σχέδια  κάνουν την εμφάνισή τους και η αντίστροφη μέτρηση προς τη σταδιακή μείωση του εμβαδού των υφασμάτων έχει  αρχίσει.
Η Coco Channel σχεδιάζει αθλητικά γυναικεία μαγιό από τη δεκαετία 1930 και ήδη μέχρι το 1940 η εμφάνιση κοριτσιών με ολόσωμα μαγιό, που δε διαφέρουν σημαντικά από τα σύγχρονα, έχει καθιερωθεί στη διαφήμιση. 

1945:  Ώσπου στις 5 Ιουλίου του 1945 έρχεται ο Γάλλος μηχανικός Λουί Ρεάρ και σε υπαίθρια επίδειξη μόδας στο Παρίσι, εμφανίζει για πρώτη φορά το μπικίνι. Η σύνοδος της Σελήνης με τον Ποσειδώνα στο Ζυγό δίνει χάρη στη γυναικεία μόδα και δυναμιτίζει την αντρική φαντασία, ενώ το εξάγωνο της Αφροδίτης από τον Λέοντα, με τον Ουρανό, ανατρέπει τα δεδομένα στη θηλυκή κομψότητα  και δίνει νέες δυνατότητες στη γυναικεία αυτοπροβολή.




1950: Ωστόσο το μέλλον είναι ακόμη αβέβαιο για τα δύο κομμάτια ύφασμα. Το 1951 απαγορεύεται στις κοπέλες που συμμετέχουν στο διαγωνισμό ομορφιάς «Μις Υφήλιος» να φορέσουν μπικίνι , ενώ οι άτυχες γυναίκες κάποιων χωρών όπως η Ηνωμένες Πολιτείες και η Ισπανία έμελλε να περιμένουν για πολλά χρόνια ακόμη. Άλλωστε και ο σχεδιαστής του δυσκολεύτηκε να βρει μοντέλο για να το φορέσει. Αν δε βρισκόταν μια χορεύτρια του Παρισινού καζίνο, η Μισελίν Μπερναρντινί, τότε θα είχαμε έντεκα ακόμη ολόσωμα(!) πέτρινα χρόνια αναμονής, ως το 1956.

1955: Γιατί τότε «ο Θεός έπλασε τη γυναίκα». Αλλά από προνοητικότητα, πιο πριν είχε πλάσει τη Μπριζίτ Μπαρντό. Ο ΄Ηλιος και η Σελήνη της, σε σύνοδο και τρίγωνο αντίστοιχα με τη Σελήνη του μπικίνι, αλλά και ο Άρης της πάνω στην Αφροδίτη του μπικίνι, ένωσαν τα δύο σύμβολα του σεξ σε ένα αδιάσπαστο για τη μνήμη των θεατών σύνολο και τους άνοιξαν το δρόμο προς την πολυπόθητη κοινωνική καταξίωση, του ενός μέσω του άλλου. 

1960:  Έτσι το 1962, η Ούρσουλα Άντρες αναδύεται φορώντας λευκό μπικίνι, μέσα από τα κύματα της Καραϊβικής, ως συμπρωταγωνίστρια του Τζέημς Μποντ, θυμίζοντας έντονα το Birth of Venus του Botticcelli. Μόνο που εδώ η Αφροδίτη ήταν ηλιοψημένη και κρατούσε μαχαίρι. Τρία πράγματα πρέπει να γνωρίζει κανείς: πως ο Άρης από τον Κριό της Ούρσουλα Άντρες, έκανε τέλειο τρίγωνο με την Αφροδίτη του μπικίνι, πως ο Botticcelli αγνοούσε το σολάριουμ και πως το παρατσούκλι του Dr. No δεν ήταν Στέλλα.

1965:  Λίγο αργότερα, το 1966, έρχεται άλλος ένας μεγάλος σταθμός στην ιστορική πορεία του μπικίνι. Η Ράκελ Γουέλς, φορώντας γούνινο μαγιό στο φιλμ «1000000 χρόνια π.Χ.», θα  αρθρώσει τη μοναδική της ατάκα, «εγώ Λουάνα, εσύ Τόμακ», και πολλοί θα αναρωτηθούν πώς καταφέρνει να περπατάει και να μιλάει ταυτόχρονα. 
Την ίδια περίπου εποχή το φεμινιστικό κίνημα είναι σε έξαρση, που κορυφώνεται δύο χρόνια αργότερα, όταν οι φεμινίστριες διαδηλώνουν ενάντια στους διαγωνισμούς ομορφιάς, καίγοντας δημόσια τα σουτιέν τους και δημιουργώντας το ιστορικό και επιστημονικό ερώτημα: τι είναι πιο εύφλεκτο? Τα σουτιέν ή οι φλάντζες στον εγκέφαλο της Λουάνα?

1970: Και σιγά σιγά έρχεται το πλήρωμα του χρόνου, ώστε τα μαγιό να αρχίσουν να μικραίνουν ακόμη περισσότερο. Τη δεκαετία αυτή, αρχίζουν να εμφανίζονται τα πρώτα τάνγκα, αλλά και το τόπλες, παρόλο που το δεύτερο ήδη έχει εφευρεθεί από το 1964, όταν ο σχεδιαστής Ρούντι  Γκενράιχ, μετά από την έμπνευσή του να φτιάξει το διαφανές σουτιέν, πουλάει και τρεις χιλιάδες μαγιό χωρίς το επάνω κομμάτι τους και κατακεραυνώνεται άμεσα από το Βατικανό. Ναι, το τόπλες άρεσε και για έναν επιπλέον λόγο: πλένεις λιγότερα, όταν γυρίζεις από την παραλία.

1975:  Οι Βραζιλιάνοι έχουν κι εδώ τη δική τους σχολή. Πέρα από τις ποδοσφαιρικές τους επιδόσεις, επιδίδονται και στο λανσάρισμα του τάνγκα που εξαπλώνεται ταχύτατα, αλλά εξακολουθεί να είναι σήμα κατατεθέν της συγκεκριμένης χώρας και κουλτούρας. Η Ελλάδα ενώ ακολούθησε γρήγορα το μπικίνι με πρωτοπόρες τη Ζωή Λάσκαρη, την Αλίκη Βουγιουκλάκη και την Μάρθα Καραγιάννη, έμεινε πίσω στις εξελίξεις περνώντας μια συντηρητική περίοδο. Στην παραλία των Κυθήρων δέσποζε μεγαλόπρεπα η εξής πινακίδα: Απαγορεύεται η κολύμβηση, χωρίς λουτρική περιβολή!

1980:  Σε αυτή τη δεκαετία έχουμε το μεταβατικό στάδιο του μαγιό. Όλοι οι προηγούμενοι διαχωρισμοί που ξεφύτρωναν δειλά – δειλά, παρατάσσονται όλοι μαζί, διαλέγοντας σύμφωνα με τις ανάγκες του κάθε σώματος. Οι παραλίες γεμίζουν με κάθε είδους μαγιό, όπως ολόσωμα, μπικίνι, τάνγκα και διαφοροποιήσεις αυτών .Το ίδιο συμβαίνει και στα αντρικά μαγιό, όπου διαρκώς εμφανίζονται σχέδια με βάση το γνωστό υλικό. Υπάρχει μια ικανοποίηση σε αυτή τη δεκαετία,, αφού όλοι μπορούν να κρύψουν ότι τους ενοχλεί, αλλά και όλοι μπορούν να προβάλλουν, ότι τους κολακεύει, χωρίς να υπάρχει η αίσθηση του ντεμοντέ. 

1985:  Κι ενώ τα γυναικεία μαγιό μικραίνουν, τα αντρικά μεγαλώνουν (ίσως επειδή ακριβώς μικραίνουν τα γυναικεία). Οι βερμούδες μακραίνουν, ενώ τα σορτσάκια αποκτούν τόσο μεγάλη ποικιλία σχεδίων και χρωμάτων, που παραγκωνίζουν πρακτικά από τις παραλίες τα στενά αγωνιστικά μαγιό των προηγούμενων δεκαετιών. Κάποιοι επεξεργάζονται πυρετωδώς ιδέες, ώστε αργότερα να τις πραγματοποιήσουν. Θέλει κόπο η αφαίρεση... 


1990:  Και να που σε μια εποχή που ότι έχει να κάνει με το μαγιό γίνεται ολοένα και μικρότερο, έρχεται μια ναυαγοσώστρια, για να αποδείξει πως ένα ολόσωμο κόκκινο μαγιό, μπορεί να φτάσει την τηλεθέαση στα ύψη. Η εποχή των πλαστικών επεμβάσεων στο γυναικείο μπούστο, κατακλύζει την Αμερική και ως το τέλος της δεκαετίας, αριθμεί χιλιάδες φανατικές και στην Ευρώπη. Η Pamela  Anderson κάνει την αρχή μαζί με την κινηματογραφική Αμερικάνικη βιομηχανία που ακολουθεί και παρατηρείται το φαινόμενο το επάνω μέρος του μαγιό, να είναι δύο νούμερα μικρότερο από το κάτω.  

1995:  Νέες λέξεις και έννοιες κάνουν την εμφάνισή τους στο χώρο της παραθαλάσσιας μόδας. Λέξεις όπως microkini, tankini και μπουρκίνι χρειάζονται λίγο χρόνο για την σε βάθος εμπέδωση του νοήματός τους. Συνοδευόμενες από παράξενα υλικά κατασκευής απευθύνονται σε τολμηρές ιδιοσυγκρασίες, άκρατης αυτοπεποίθησης. Τα αποτριχωτικά μηχανήματα στα ινστιτούτα παίρνουν φωτιά, αναδεικνύοντας τα μέρη που αποκαλύπτουν τα μικροσκοπικά μαγιό. Μια χρυσή εποχή για το laser αρχίζει…

2000:  Επίσης μια βόλτα σήμερα στην Καραϊβική παρέα με την Ούρσουλα, θα σας πείσει πως η ομορφιά έρχεται και παρέρχεται, ενώ η παραλία παραμένει άθικτη στο πέρασμα του χρόνου. Κάπως έτσι σκέφτηκαν και οι συντελεστές της τελευταίας ταινίας του Τζαίημς Μποντ και έφτιαξαν την Χάλι Μπέρι ολόιδια με την Ούρσουλα Άντρες. Ο Ήλιος της πρώτης στο Λιοντάρι σε τρίγωνο με τον Άρη της δεύτερης, αλλά και το στέλιουμ της Χάλι Μπέρι στον Καρκίνο σε τρίγωνο με τον Ήλιο της Ούρσουλα Άντρες, είναι μερικά σημεία μόνο, από την πολύ ενδιαφέρουσα συναστρία τους.

2008: Όμως η μόδα δεν είναι μόνο για την  παραλία. Είναι και για τις αγωνιστικές πισίνες, όπου εκτός από ντιζάιν θέλουμε κι επιδόσεις. Ολόκληρο κλιμάκιο της ΝΑΣΑ επιστρατεύτηκε και το αποτέλεσμα ήταν δεκατρία παγκόσμια ρεκόρ σε τριάντα εννέα ημέρες! Όλα έγιναν με το νέο, διαστημικής τεχνολογίας μαγιό της Speedo, που εμποδίζει τη βραδύτητα του νερού κατά 5% και με τον ειδικό κορσέ που έχει, κρατά το σώμα του κολυμβητή στη σωστή θέση, ακόμη κι αν αυτός είναι κουρασμένος. Το ταχύτερο μαγιό στον κόσμο! 


Τι Παρίσι και πράσινα άλογα? Και το μπικίνι οι αρχαίοι Έλληνες το ανακάλυψαν, θα υποστήριζε με κάποια στοιχεία σαν κι αυτό το αδιάσειστο ντοκουμέντο, ο Δημοσθένης Λιακόπουλος.

Θανάσης Ματσώτας για το περιοδικό "Αστρόπολις"